Τρίτη 2 Ιουνίου 2009

ΤΟΠΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ& ΒΙΩΣΙΜΗ ΤΟΠΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Τοπική ανάπτυξη δεν είναι μόνο η αύξηση η μεγένθυση κάποιων οικονομικών συντελεστών. (όπως το εισόδημα) πόσο δε περισσότερο η αύξηση οικονομικών πόρων μιας μειοψηφίας της τοπικής κοινωνίας. Τοπική ανάπτυξη είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής του συνόλου των κατοίκων, η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.

Εχει δηλαδή κοινωνικό χαρακτήρα, ικανοποιεί κοινωνικές ανάγκες και αφορά κοινωνικές δράσεις μέσα από συλλογικούς φορείς. Συνεταιρισμοί, Ενώσεις, Mη κερδοσκοπικού χαρακτήρα επιχειρήσεις, Διαδημοτικές Επιχειρησεις κ.λ.π.). Η κοινωνική δράση έρχεται να καλύψει την απουσία του ιδιωτικού τομέα και την αδυναμία του κράτους να παρέμβει. Είναι βασικό να γίνει αντιληπτό ότι η οικονομία του τόπου μας πρέπει να ενισχύσει και την τοπική μας κοινωνία. Προυπόθεση αναγκαία λοιπόν αποτελεί η απασχόληση και μέσα από αυτή η ενίσχυση των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων (μακροχρόνια άνεργοι, γυναίκες, νέοι στην αγορά εργασίας). Χρειάζεται μια σταθερή παραγωγική βάση η οποία να αξιοποιεί τα τοπικά προιόντα. Η περιοχή μας για πολλούς λόγους μπορεί να θεωρηθεί ως μη ευνοημένη. Τα τοπικά προιόντα τα οποία παράγει και διαθέτει (ή αυτά που πρέπει να παραχθούν) είναι αναγκαίο να έχουν κοινωνική και οικονομική ταυτότητα ώστε να ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα προιόντα της αγοράς.
Φυσικά και πρέπει να είναι εφάμιλλα σε ποιότητα και σε τιμές. Επιμένουμε στα τοπικά προιόντα γιατί απλά η προστιθεμένη αξία είναι αυτή που μένει στον τόπο, ως προστιθέμενη αξία ορίζεται η αξία (η διαφορά τιμής) που προκύπτει από το κύκλωμα παραγωγής - διακίνησης. Τα τοπικά προιόντα είναι δεμένα με τον πολιτισμό της περιοχής μας. Μπορεί η τιμή τους να μην είναι ανταγωνιστική ως προς τα άλλα προιόντα της αγοράς για ευνόητους λόγους , μα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι την διαφορά αυτή της τιμής δεν την καρπώνεται ένας ατομικά αλλά ένα σύνολο ατόμων και κατά συνέπεια η εισοδηματική τους ενίσχυση ενισχύει τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που αναφέραμε και αυξάνει την κοινωνική συνοχή. Η ύπαρξη του τουριστικού τομέα λοιπόν είναι βασική παράμετρος για την διακίνηση τους και την διαφήμιση τους. Δυστυχώς όμως η κοντόθωρη στρατηγική που υιοθετούν όσοι ιδιώτες ενεργοποιούνται στον τουρισμό δεν ευνοεί κάτι τέτοιο λόγω του τοπικού ανταγωνισμού τους και λόγω της έλλειψης συνεργασίας και συνεννόησης των οικονομιών και κοινωνικών φορέων του τόπου μας. Από την άλλη βέβαια υπάρχει η απουσία κοινωνικής δράσης (η όπου υπάρχει δεν έχει εκμεταλλευτεί και δεν έχει διαφημιστεί σωστά) .Οι τοπικοί πόροι πρέπει να αξιοποιηθούν συλλογικά και όχι μόνο ατομικά.
Πρέπει να γίνει κατανοητό χωρίς δομές στήριξης της τοπικής οικονομίας , χωρίς ακόμα και την αλλαγή καταναλωτικών συνηθειών η όποια προσπάθεια θα είναι αναποτελεσματική και αποτυχημένη. Αυτή είναι η στρατηγική της τοπικής ανάπτυξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου